Hoofdpijn? Tip van de fysiotherapeut.

Tip van de fysiotherapeut,

 

Heeft u wel eens hoofdpijn?

 

Bij regelmatige hoofdpijn klachten is de kans groot dat een fysiotherapeut je kan helpen om de klachten te verminderen. Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt proberen. Deze zullen niet altijd bij iedereen werken, omdat het afhankelijk is van het soort hoofdpijn dat je hebt. Probeer maar eens of jij er baat bij hebt!

Tip 1, verminder de hoofdpijn:
Heb je veel hoofdpijn, meer dan 2 dagen in de week? Hou eens een hoofdpijn dagboek bij, zodat je misschien kunt ontdekken of er een link is met je dagelijkse patronen en rituelen. Wil je weten hoe dit moet? Kijk dan eens op de website van Thuisarts.nl onder hoofdpijndagboek.

Tip 2, verminder de hoofdpijn:
Als je last hebt van spierspanningshoofdpijn, wordt de hoofdpijn meestal veroorzaakt door verkrampte spieren in je nek en schouders. Een gemakkelijke manier om zelf deze spierspanning af te laten nemen, is door op je houding te letten. Denk er bijvoorbeeld maar eens aan hoe je zit als je 2 uur achter de computer aan het werk bent. Grote kans dat je zo krom zit als een banaan.

Ook tijdens Tv kijken, scheef zittend op de bank, kan klachten veroorzaken.

Dus probeer houding en op komende klachten aan elkaar te linken, verander je houding dan.

 

Tip 3, verminder de hoofdpijn:
Drink voldoende water op een dag (1,5 liter), zorg dat je een regelmatig slaappatroon hebt waarbij je voldoende slaap krijgt (7-8 uur) en tot slot beweeg elke dag 30 minuutjes (minimaal 3×10 minuten, bv wandelen, fietsen, sporten etc).

Tip 4, verminder de hoofdpijn:
Stress en spanning kunnen grote triggers zijn voor hoofdpijn. Dus maak je niet te druk en vergeet op een dag niet te ademen. Durf elke dag minimaal 5 minuten niets te doen en alleen te zijn.

Verder kan de fysiotherapeut u helpen om de spieren in de nek en schouder te rekken, dat geeft vaak verlichting. Wilt u daar meer over weten, neem dan contact met ons op!

 

 

 

Fitness in de Oosterpoort

Fitness in de Oosterpoort januari 17, 2020