Heup en knie artrose in de basisverzekering

Tip van de Fysiotherapeut

Sinds januari 2018 is het mogelijk om een artrose programma te volgen bij de fysiotherapeut.

Heupartrose komt voor bij 359.000 personen, knieartrose ongeveer 594.000 keer. De verwachting is dat dit de komende jaren stijgt met 37%, dat komt door de vergrijzing en door overgewicht.

Het is mogelijk om 12 behandelingen te krijgen, die in de basisverzekering zitten. U hoeft er geen aanvullende verzekering voor te hebben. Maar omdat het in de basisverzekering zit komt het wel ten laste van het eigen risico. Heeft u uw eigen risico gebruikt, dan zijn er geen kosten aan verbonden.

De meest voorkomende klacht bij artrose is pijn en stijfheid, vooral startpijn is kenmerkend voor artrose. Andere vaak voorkomende klachten bij heupartrose zijn; pijn in de lies, zijkant van de heup en lage rugpijn. Bij knieartrose zie je vaak instabiliteit en dikker worden van het gewricht.

Oefentherapie is effectief gebleken, het kan de klachten doen afnemen.

De behandeling begint met een intake en onderzoek. Er zal samen met u een doel worden bepaald. De therapie zelf bestaat met name uit bewegen op geleide van klachten en zal per keer ongeveer een uur duren. Een andere mogelijkheid is om een pijn dempende behandeling te krijgen zoals dry needling, shockwave of massage.

Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met Fysiocompleet!

Jack Huls

Echografie onderzoek