Red Cord

Wat is Red Cord?

Red Cord is een unieke trainingsmethode voor verschillende musculoskeletale klachten. Musculoskeletale klachten wil zeggen dat het om klachten gaat waarbij structuren zijn aangedaan zoals de spieren, de pezen en de ligamenten. Deze methode wordt de NEURAC® genoemd, dit staat voor NEURomusculaire ACtivatie. Trainen volgens deze methode verbetert de fysieke prestaties, maar ook de sportprestaties.

NEURAC®

De NEURAC® methode bestaat uit een variatie van oefeningen waarbij er gebruik gemaakt wordt van de Red Cord touwen. Het doel hiervan is het herstellen van pijnvrije bewegingspatronen en het verbeteren van functies. De NEURAC® behandeling richt zich op de interactie van spieren en legt de focus op waar de oorzaak ligt, niet alleen de symptomen.

Uit onderzoeken komt naar voren dat pijn en/of inactiviteit de signalen die vanuit de hersenen naar de spieren gaan verstoord raken. Deze verstoring kan leiden tot een verminderde interactie tussen de spieren wat er voor zorgt dat sommige spieren overbelast raken en pijnlijk worden. Er ontstaan dan zwakke plekken in de zogeheten spierketens, die plekken noemen we Weak Links. De Neurac methode bevat een aantal testen waarbij wordt gekeken naar de Weak Links en de mate van zwakte. Vervolgens kan er een behandelschema worden opgesteld om deze Weak Links te trainen. De focus ligt op de spieren opnieuw te leren functioneren binnen een keten, om de belasting te normaliseren en deze spieren ook sterker te maken.

De Red Cord therapie wordt alleen aangeboden in de locatie Oosterpoort, Groningen. Voor meer vragen of informatie kunt u kijken op www.redcord.com of kunt u bij ons terecht.